Algemeen nieuws NJPV

Laatste update: 14-11-2017
   
   
Foto’s website
Foto’s op deze website zijn gemaakt door Felix Meijer, Carolyne Nagtzaam, Larissa Rand, Jaap Meijer.

Stamgroepleider 2.0.

Beste Jenaplanners,


Dit jaar op woensdag 7 februari van 15:30 tot +/- 18:00 is er weer weer een editie van 'Stamgroepleider 2.0'. Een dag waarbij modern jenaplanonderwijs centraal staat, waarbij we elkaar ontmoeten, verbinden en ervaren. 


Deze editie iets totaal nieuws. Met behulp van de online tool SEPPO ervaar jij hoe je gamification en blended learning in kan zetten binnen jouw stamgroep of op jouw school. Vooral ervaren, ontmoeten en verbinden staat centraal. 


Inschrijven en meer informatie vinden kan op: inschrijven.jenaplan.nl 


Zie ook de poster in de bijlage en onze aankondiging VLOG ;-) 


https://www.youtube.com/watch?v=7I3dzHx2tsI



Met vriendelijke groet,


Namens NJPV Jong


Ashley van der Sande, Hilde Venema en Tom van den Berg  


Van Woord naar Werkelijkheid

Succesvolle NJPV-conferentie 2017: zintuigenprikkelend en uitdagend

Directeuren die hun school  op slot doen om het hele team te laten onderdompelen in een conferentie die je wakker schudt en verfrist. Nieuwe stamgroepleiders die zich als jonge honden laten meevoeren in interactieve uitdagende workshops. Ervaren Jenaplanners die blijven dromen en doen en interactieve programma's uitzetten om hun collega's tools mee te geven. Op 2 en 3 november 2017 hield de Nederlandse Jenaplan Vereniging haar jaarlijkse, en ditmaal uitverkochte, NJPV-conferentie. Een intense Jenaplan-cocktail aan workshops, lezingen en vieringen die als vanzelf tot boeiende gesprekken leidde. 


Ontmoeten, uitwisselen, genieten, inspireren en geďnspireerd worden; de conferentie in het bosrijke Nunspeet stond dit jaar in het teken van de onderwerpen die in het  boek  ‘Jenaplan. School waar je leert samenleven’ aan bod komen. En dat hebben de bezoekers geweten. De thema's 'werken in stamgroepen', 'samen spelen', 'samen werken' en 'samen vieren' kwamen veelal op interactieve wijze tot leven. Het rijke en kleurrijke aanbod van de NJPV-conferentie 2017 leidde naast veel enthousiasme ook tot beschouwing en dialoog.  


Geblinddoekt naar buiten

Spreker, schrijver en procesbegeleider/trainer Wilma van Esch trapte de conferentie af met een uitdagende en inspirerende lezing over de ontwikkelkracht van kinderen die, zo bleek uit de vele voorbeelden, vaak ongewild en onbewust wordt ingeperkt. Daarna was het de beurt aan de 

workshopleiders en sprekers. Docent Pedagogische Tact en Pedagogisch Leiderschap en interim-directeur, Marleen van der Krogt, nodigde na haar persoonlijke intro, schoolleiders middels een dagroute uit tot een dialoog over pedagogisch leiderschap. Onderzoeker en docent aan de Hogeschool Utrecht, Gertie Blaauwendraad, zette de deelnemers aan tot een Socratische dialoog.

 

De onderzoekende en open gespreksvorm bleek deelnemers handvatten te bieden. Veel stamgroepleiders hadden na afloop het plan opgevat de dialoog te introduceren tijdens het teamgesprek. Maar er was meer, veel meer. Van geblinddoekt samen naar buiten gaan tot elkaar secondenlang in stilte aankijken, van silent disco tot een stevig gesprek aan de statafel, van vervreemdende dans aan de bar tot acrobatische hoogstandjes op een gedekte tafel. 


Peter Petersenprijs

Een van de vele hoogtepunten in de aanloop naar de feestavond was wel de uitreiking van de Peter Petersenprijs. De prijs werd toegekend aan de school zich het sterkst op educatieve en innovatieve wijze heeft uitgedrukt en zorgde voor drie prachtige presentaties van de genomineerde scholen. Presentaties die stuk voor stuk benadrukten hoe levendig, eigentijds en inspirerend Jenaplan onderwijs kan zijn. De Regenboogschool uit Noordwijkerhout liet zien hoe zij gestalte geeft aan levend taalonderwijs. Het innemende vogelproject over de Greidhoekse goes van basisschool De Stjelp uit het Friese Baard kon op veel bijval rekenen.



Jenaplanschool Antonius Abt mocht het mooie beeld in ontvangst nemen. Groepsleiders  in de onderbouw werken volgens het principe 'kindgericht werken'. Verwondering staat centraal voor het spelenderwijs ontdekken en leren waardoor zelfvertrouwen en zelfredzaamheid verder wordt opgebouwd; een ijkpunt voor een school en voor deze zintuigenprikkelende en uitdagende conferentie waarover nog lang zal worden nagepraat. 

We verheugen ons nu al op de volgende conferentie in 2018 die op 1 en 2 november zal plaatsvinden! Voor een impressie in beeld: https://myalbum.com/album/Q2ZjBNpr




















Actueel