Inhoudsopgave laatste nummer Mensenkinderen

Diversiteit

Op 13 oktober vindt in Gent de Dag van de Bonte Jenaplanscholen plaats, waarop de uitdagingen van etnisch-culturele diversiteit in onderwijs uitgebreid aan bod komen: hoe spelen we op de veelkleurigheid van onze kinderen in? In een gemondialiseerde wereld, waar de vluchtelingenstroom op het journaal morgen een nieuw kind in je groep kan opleveren, is het goed als iedere jenaplanner daar klaar voor is.

Inhoudsopgave
  • Pag 3. Avonturen op een bonte jenaplanschool

  • Pag 4. Je bent zo mooi anders dan ik
    Een verkenning van het thema diversiteit, op velerlei terreinen.

  • Pag 6. Ahmads vlucht uit Syrië, onze zoektocht in Boxmeer
    “Er zal dit schooljaar een jongen uit Syrië in mijn klas starten.” Daarmee begint Kees Groos zijn verslag van een indringend jaar. “Ineens vertelt hij hoe hij zijn vriendje doodgeschoten zag worden. Hij beeldt het voor mij uit en checkt of ik het goed heb begrepen. Daarna gaat hij buiten spelen.”

  • Pag 10. Interview Orhan Agirdag: “Voor kinderen ís school de samenleving
    “We zijn een samenleving waar sinterklaas wel bestaat, maar onderwijsongelijkheid een fictie is”, stelt socioloog Agirdag.

  • Pag 16. De Geluksvogels gaan uit van verschil
    In het jenaplanonderwijs is het creëren van een stamgroep waarin ieder kind er mag zijn een hoofdzaak. Hoe doe je dat? Volgens de Geluksvogels heeft de stamgroepleider de sleutel in handen.

  • Pag 22. Signalementen: Even snel, taal en spel

  • Pag 23. Gastcolumn: “Jenaplan? Ik zou het doen!”
    Gastcolumnist Herman Grendelman doet op feestjes wel eens gekscherend over zijn jenaplanverleden: beetje kleien, beetje babbelen, beetje vieren. Dan wordt hij door een goede vriendin om serieus schooladvies gevraagd.

  • Pag 24. Bericht uit Canada: praktische tips voor een diverse klas
    “Ik ontdekte dat mijn nieuwe leerlingen niet voordrongen uit onaangepastheid, maar omdat vooraan staan in de rij voor hen het verschil tussen overleven en het niet redden betekend had”, schrijft Lyle Hamm.

  • Pag 29. Je-Na aan ’t Hart

  • Pag 29. Column: Catharina Drenths ogenblikje
    Catharina’s pedagogische medewerker is drie. En gecastreerd. Veel kinderen vinden bij hem precies dát antwoord dat ze nodig hadden.

  • Pag 30. Schoolreportage: ’t Sterrenpad viert de menselijke diversiteit
    In het kleine, West-Groningse Nuis ligt een school van formaat. Een jenaplanschool met 260 kinderen. Tevens een zorginstelling voor dertig meervoudig gehandicapte kinderen. En die kinderen leven niet naast elkaar, maar mét elkaar. Hoe doen ze dat?

  • Pag 34. Lectoraat: In vogelvlucht door het vernieuwingsonderwijs
    Een uitgebreide update door het Lectoraat Vernieuwingsonderwijs, dat inmiddels driekwart van alle Nederlandse vernieuwingsscholen bedient. Ook de NJPV heeft zich aangesloten.

  • Pag 40. Column: Arjen Tabak beleeft een wondermiddag
    Arjen valt in in groep 3. Stoere Wesley mag iets vertellen over zijn lichtjesschoenen; bedachtzame Daan over zijn ridderboek. Twee verschillende mannetjes. Begrijpen die elkaars geestdrift?

                     



        


 

  
         



Abonnee worden?
Mensenkinderen kost voor losse abonnees € 37,50 per jaar. Studenten van Jenaplanopleidingen, deelnemers aan nascholingscursussen Jenaplan betalen € 22,50 per jaar. Een dergelijk abonnement dient door de instelling te worden aangevraagd.

Jenaplanbureau
T  0575 - 571 868 
administratie@njpv.nl