Voortgezet Jenaplanonderwijs

Het Jenaplanconcept is een pedagogisch onderwijsconcept
Het Jenaplanconcept is een pedagogisch onderwijsconcept. Dat betekent dat het kind, de opvoeding steeds accent krijgt in de verschillende situaties. Deze basisgedachte stuurt het handelen van de leerkracht. Tevens heeft deze visie consequenties voor de leerkracht als totale persoon: opvoeden heeft immers een toekomstgerichtheid in zich, opvoeden kan niet zonder een visie op het kind, de ontwikkelingen van kinderen en de plaats van de kinderen in de maatschappij van nu en die van de toekomst. De leerkracht ontkomt dus niet aan maken van keuzen: waardenvrij onderwijs is een onmogelijkheid. In het Jenaplanonderwijs gaat het om een maximale ontwikkeling van de mogelijkheden die kinderen hebben. Peter Petersen werkte het pedagogische op een veelzijdige manier uit. Drie kanten ervan zijn voor het werken in ons onderwijs nu interessant...



Meer lezen over voortgezet jenaplanonderwijs:


vo jenaplanonderwijs.pdf
opzet nascholing voortgezet jenaplanonderwijs.pdf
art voortgezetonderwijs.pdf
 
130415 beelden van vo jenaplanonderwijs.pdf




Andere kijk op het onderwijs
Steeds blijkt dat een samenhangende visie van het uitvoerend schoolteam de kwaliteit van het Jenaplanonderwijs bepaalt, een visie op de mens, de maatschappij, het kind (de opvoeding) en de school. Daar zal je bij de vernieuwing en ontwikkeling van je school ook stevig in moeten investeren. Jenaplanonderwijs, pedagogisch georiŽnteerd onderwijs vereist een gezamenlijke visie, een pedagogische begeleiding, een opbouw als het gaat om spreken met elkaar of zelfstandig werken, goede werkmiddelen en vaardigheden van de leerkracht...